Rockstar & GTA V - Son Bakış

Günümüzde artık "GTA 5 kaldırır mı" şakasını duyduğumuzda yüzümüzü ekşitsek de; çoğumuz bu oyunun, sistem toplama sebeplerindeki en büyük paya sahip olduğunu çok iyi biliyoruz. Hiç oynamayacak insanlar bile (evet, öyle insanlar varmış) bazı bilgisayar bileşenleri hakkında tahmin yürütebilmek için hâlen GTA V performansına bakıyorlar. Güçlü animasyonları veya iyi optimizasyonu konusuna şimdilik pek girmeden önce söylemek gerekir ki; Rockstar'ın ortaya koyduğu bu eserin mükemmel olduğu bir gerçek. Peki ya oyunu bitiren herkesin içinde kalan, fakat kimsenin pek de dillendiremediği o tatminsizlik hissi? Bazılarına göre çok baskın hissedilmedi belki de. Çok umursanmadı. Fakat ben, en sevdiğim oyun serisinin her yeni oyununda bir önceki oyundan fazlasını görmeyi beklerim. Aslında her şey yeterince iyiydi değil mi? Oynanış, hikâye, grafikler...

Kime sorsanız oyun çıkmadan önce ortalarda dolaşan "100 saat sürüyormuş" haberlerini hatırlar. Ve bu haberleri yapan siteler bilinmedik siteler değiller. Fakat işin köküne indiğimizde Dan Houser abimizin ortaya böyle bir şey attığını görüyoruz. Peki oyun gerçekten 100 saat mi sürdü?


Yan görevlerin çoğu ile birlikte hikâye modunu iki defa bitirdim, ayrıca "şimdi eğlenmeye başlayacağım" diye diye de saatlerce online modunu oynadım. Hesabımda "106 saat" yazıyor. Evet, gerçekten 100 saat sürmüş :)

Yine de sormak isterdim, nerede yan etkinlikler, yarışlar, deniz dalışları? Bir başka haberde de denizaltının, şehir gibi detaylı olacağı söyleniyordu. Öyle olduğundan şüphem yok, ama durduk yere denize atlayacak değilim ya. Boş boş yüzmenin neresi eğlenceli. Veya yoga yapmanın. GTA detayların oyunudur evet, oyunu güzel yapan şey inanılmaz ayrıntısında ve detaylarında gizlidir. Kullandığımız karakterin merdiven çıkarken ayaklarının her bir basamağa düzgünce basma animasyonuna "işte budur" diye tepki versem de, kimse o merdivenden inip tekrar tekrar çıkmanın eğlenceli olmadığını bilir. 

Oyunun kendini tekrara bağladığı gibi bir düşünce sakın anlaşılmasın. Aksine ana görev yapısı olarak serinin kendini en az tekrarlayan oyunu. Seri demişken, serideki en büyük haritaya sahip oyun ayrıca. Nedense bana San Andreas daha büyük gelmişti ama veriler tersini söylüyor:


San Andreas 29,63 km² iken, V 45,52 km² imiş. 
Belki SA'da 3 şehir merkezi olduğundan, ya da 35 ana görev fazlası olduğundan dolayı daha doyurucu bir oyundur. Ama Rockstar bu oyunun üzerine katmayı düşünmemiş, ya da IV'ün gölgeleme, hasar vb. özelliklerini geliştirmeyi. San Andreas'tan almak istediği başka bir şey varmış ki o da kendilerinin zamanında koyduğu bir özellik değil, hepimiz biliyoruz ne olduğunu, online.

İşte, onlarca araç ve modifikasyon seçeneği olmasına rağmen neden oyunda 5 adet sokak yarışı olduğunu da anlamış oluyoruz böylece. Neden dağlar taşlarla dolu bir haritada dolaşırken sıkıldığımızı, bu koskoca haritanın ortasında neden amaçsız kaldığımızı hatırlıyoruz. 

Ayrıca daha önce verilen sözün etkisiyle ortalarda "Story DLC" söylentileri dolaşırken ve artık gelecekte çıkacak bir hikâye içeriğine kesin gözüyle bakılırken Rocstar'ın bir sözcüsü çıkıyor ve oyunda zaten üç karakter kullanıldığı için yeterince uzun olduğundan bahsediyor. Kendi oyun sürelerime baktığımda GTA IV'ü bitirme sürem 36 saat iken, GTA V'in 38 saat olduğunu görüyorum. Niko Bellic ile 36 saat, Franklin, Michael ve Trevor ile 38 saat... Yani aşağıdaki fotoğrafın buna neden olduğunu kibarca dillendiriyor kendisi.


FÜTÜRİSTİK ARAÇLARLA RENKLİ BORULARDAN UÇMAK

Böyle bir oyun çıksa ne kadar tutulurdu bilmiyorum. Belki de çıktı fakat bilinmiyor, en azından bu modun çeyreği kadar bilinmediği kesin. Blur gibi oyunlar var mesela, ne kadar ünlü oldular? Burada oyunun isminden faydalandığını mı görüyoruz? Bence olay sadece isim değil. Yakın zamanda çıkmış olan Apex Legens için de reklam yapmadan şöhret olduğu söylendi. Yani buradan sonrasını düşünmek size kalmış.

Fakat benim üzüldüğüm nokta, her yeni etkinlik ile GTA'nın karakteristik özelliklerini kaybettiği. Multiplayer pek sevmeyen biri olarak bir gün online'da ev, araba alıp yaşayacağımın hayalini kurmaktayken ben, kimine göre bu sıradanlık ve sürekli konu olarak suç dünyasının ele alınması oyunu sıktı ve yenilik gerekiyordu. Böylece R* onlara istediğini verdi, yani Geleceğe Dönüş filmindeki araç ile etrafta uçarak aşağıya mermi yağdırmak! 


2080ti ile tüm ayarları Ultra'da olan bir oynanışın yakınlaştırılmış görüntüsü.
Zamanında beklediğimiz kadar, yeterince de övdük bu yapımı. Eğer buraya kadar okuduysanız, bu yazımda iyi yanlarından bahsetmediğimi anlamışsınızdır. Peki başka ne gariplik var? Üstte gördüğünüz fotoğraftaki gölgelere bakın, ilerledikçe netleşiyorlar fakat işin garip kısmı bu kadar yakınına geldikten sonra netleşmesi. Bunu bir hata sanıp konu açan insanlar var, belki de hâlen oyunun bir parçası olduğunu bilmiyorlar. Bu şekilde oynamak bazen çok can sıkıcı olabiliyor. Neden kimse bunun hakkında konuşmuyor? Peki ya her gelen güncellemeyle optimizasyonun bozulması. Hadi çevrimiçi mod için tamam da tekli moda neden güncelleme gelip duruyor anlamış değilim.

Oynanış ile ilgili beğenmediğim bir olay da, oyunu daha da eğlenceli hâle getirmek için karakterlerimize verilen özel güçler. Zaman yavaşlatma ve ölümsüzlük gibi. Gerçekçiliğe bu kadar önem veren bir oyunda bu da beni üzdü açıkçası. Ve bir de arabanıza havada yön vermek, ya da ters döndüğünde yön tuşlarıyla çevirip tekrar yolunuza devam etmek gibi akıcılığa fayda sağlayan, fakat GTA ruhuna aykırı tuhaflıklar var.

Ve hikâye. (Belki spoiler) Her ne kadar kabul etmekte zorlansam da finalin biraz aceleye geldiğini düşünmeyen olmamıştır herhalde. Ayrıca sonlara doğru Michael ve Trevor'un sürekli aynı şekilde birbirlerine laf yetiştirmeleri "yeter artık" dedirtti. Tabi bir de Michael'ın ailesi var. Aile bireylerinin yaptıklarından sonra Michael'dan da soğuduğumu itiraf etmeliyim :)

İLK SON BAKIŞIMIN SONU

Her ne olursa olsun bana göre son 7 senedir çıkan en iyi iki oyundan biri olduğunu söylemeliyim. Bu mızmızlanmalar bir GTA hayranının ufak bir hayal kırıklığı sadece. Leslie Benzies'in istifa etmiş olmasının serinin geleceği hakkında bizleri endişelendirmesinin yanı sıra; umarım online işi tüm oyun dünyasına etki ettiği gibi Rockstar'ın geleceğine de etki edip daha büyük hayal kırıklıklarına neden olmaz. Marketing de öyle. Okuduğunuz için teşekkürler.

Not: Bu yazıyı yazalı bir seneye yakın süre geçti ve Leslie Benzies gibi Rockstar'ın üç kurucu üyelerinden biri olan Dan Houser da, dün itibariyle şirketle yollarını tamamen ayırdı. Hepimize geçmiş olsun... 

Yorumlar